ianenkemi.reismee.nl

Laatste verhaal NZ

Lieve allemaal,

Hierbij voor de laatste keer een verhaal en foto’s vanuit het mooie Nieuw- Zeeland!

Dag 24

We hebben de keuze gemaakt om vandaag richting Dunedin te gaan. Dit is een middelgrote stad, waar we de komende twee dagen zullen vertoeven. Tijdens ons bezoek aan de chocoladefabriek (NZ Cadbury) in Dunedin, voelde wij ons even zoals Charlie in de Chocolate Factory. Het deed allemaal magisch en sprookjesachtig aan. We kregen hier een leuke rondleiding en genoeg om te proeven. Nadat we in het bijbehorende winkeltje nog wat chocola hadden ingeslagen, hebben we de rest van de middag doorgebracht op een terrasje in de zon!

Dag 25

Vanochtend hebben we een bezoek gebracht aan Otago Peninsula. Dit is een schiereiland in de buurt van Dunedin. We hebben op een mooi verlaten strand een wandeling gemaakt. Op dit strand lagen zeeleeuwen te luieren in het zonnetje en in het water waren zeehonden met elkaar aan het spelen. Heel bijzonder om deze dieren, die je normaal vaak alleen in dierenparken kan zien, in hun eigen omgeving van dichtbij te bewonderen. Daarna hebben we het schiereiland rondgereden, wat ons op mooie plekjes bracht. De middag hebben we in het centrum van Dunedin doorgebracht, waarna we alvast een stukje in de richting van de Mt Cook zijn gereden, onze volgende bestemming. We kwamen onverwachts terecht in het gezellige plaatsje Oamaru, die voornamelijk bekend staat om zijn pinguïnkolonies. Vanaf een observatiepunt hebben we rond zonsondergang de geeloogpinguïns terug zien komen aan land, na een dagje vissen op zee!

Dag 26

Begin van de middag zijn we naar de Mt Cook gereden. De Mt Cook is de hoogste berg van Nieuw- Zeeland (3754m). We hebben een korte wandeling gemaakt wat ons een uitzicht gaf op de brokken ijs van de Tasman-gletsjer in het Terminal Lake. Morgen zullen we de ijsbrokken van dichtbij bekijken met een boot.

Dag 27

s’ Ochtends hadden we alvast een plekje opgezocht op de camping waar we vandaag zouden verblijven. Dit keer weer een DOC camping, wat mooi gelegen lag tussen de hoge bergen. s’ Middags zijn we met een klein bootje het meer opgegaan. Het was indrukwekkend om de ijsbrokken van dichtbij te zien en zelfs aan te raken. Ook hebben we kunnen (letterlijk) proeven van het wel 300 jaar oude ijs. Aangezien het behoorlijk waaide en we met hoge snelheid over het water gingen, hadden we onze douche voor die dag ook al gehad!

Dag 28

De dag zijn we begonnen met een vroege ochtendwandeling (lees: erg vroeg: 7.00) o.a. door de Hooker Valley (tevens de naam van de wandelroute). Dit was een mooie route van ongeveer 3 uur, wat uitzicht gaf op de Mt Cook. Hierna zijn we verder gereden naar Lake Tekapo, met tussenstop in Twizel (aangezien de benzine bijna op was). De weg van Mt. Cook naar Twizel hebben we met enige angst gereden, omdat het lampje van de benzine al enige tijd aan het branden was. Aan de weg naar Twizel leek geen einde te komen. Het is gelukkig goed afgelopen en met een volle tank zijn we naar Lake Tekapo gegaan. Dit gletsjermeer heeft een ontzettend blauwe kleur. De blauwe kleur ontstaat door verpulverende rotsen. Tot slot hebben we in Geraldine een camping opgezocht, waar een dorpsfeest aan de gang was. Na over een gezellig markt te hebben gelopen, zijn we op een terrasje beland waar een plaatselijke band een optreden gaf.

Dag 29

Aan het einde van de ochtend zijn we aangekomen in Christchurch (de grootste stad van het Zuidereiland). We hebben hier de hele dag vertoefd (voornamelijk geshopt en over marktjes gestruind). Onze ervaringen met deze stad: historisch mooi en gezellig. We hebben ook de schade kunnen zien, wat de aardbeving hier begin september heeft aangericht. Iets waar je niet te lang bij stil moet staan, als je er loopt. In een buitenwijk van Christchurch zijn we op een camping gaan staan, waar we weer heerlijk hebben gebarbecued. Hier was het ook een ideale dag voor, aangezien het zo’n 30 graden was. Morgen zullen we hier nog een dagje zijn om van het weer te genieten aan de kust. Daarna rijden we door naar Kaikoura, onze laatste bestemming in Nieuw- Zeeland.

Dag 30

Het dagje aan de kust ging helaas niet door. Je verwacht niet dat het regent en koud is, als het de dag ervoor 30 graden en zonnig is. Vanwege het slechte weer zijn we in de ochtend al naar Kaikoura gereden. We hebben bij aankomst meteen een camping opgezocht en zijn de middag onze camper niet meer uitgeweest (het bleef maar regenen). Na het eten zijn we toch maar even het dorpje ingegaan om wat frisse lucht te krijgen en om een kopje koffie te drinken! Daarna zijn we lekker vroeg ons bedje ingekropen.

Dag 31

We zijn naar Kaikoura gekomen met als doel om walvissen en dolfijnen te spotten. Voor vandaag hadden we dan ook een boottrip geboekt om de zee op te gaan. Helaas was er te veel wind om de tocht door te laten gaan. Later in de middag hadden we meer geluk! We konden de zee op, al was er nog steeds een sterke wind. Dit hebben we geweten ook: Ian is nog nooit zo wit geweest en Kemi die nog nooit last heeft gehad van zeeziekte, voelde zich ook behoorlijk beroerd. Ook na de boottocht hebben we ons nog de hele dag beroerd gevoeld. Het was uiteindelijk wel de moeite waard, aangezien we twee walvissen (Sperm Whales) hebben gezien. Hoe deze gigantische walvis (18 tot 20 meter) aan zijn bijzondere naam komt, mogen jullie zelf opzoeken op internet. Ook kwamen er wat dolfijnen om de hoek kijken, helaas waren ze er maar kort, waardoor we ze niet zo goed hebben gezien. Morgen wagen we een laatste poging om deze geweldige dieren in hun eigen omgeving te zien!

Dag 32

Op het laatste moment hebben we besloten om vandaag ook met dolfijnen (Dusky Dolfijnen) te zwemmen! Dit keer waren we goed voorbereid op de boottocht. We hadden tabletten tegen zeeziekte ingenomen en een pak Gingercookies leeggegeten (schijnt ook te helpen). Nadat we ons in een wetsuit hadden gewurmd, kon deze bijzondere, enigszins spannende ervaring beginnen. De dolfijnen waarmee je zwemt zijn namelijk ongetraind en dus onvoorspelbaar. Je gaat met een boot de zee op, opzoek naar een grote groep dolfijnen en dan zwemmen maar! We liegen niet als we zeggen dat deze dieren gewoon langs je heen en onder je door zwommen. Op 10 cm afstand kwam je in contact met deze beesten en zwommen zij rondjes om ons heen! Er zwommen zelf baby dolfijntjes met ons mee! We zijn uiteindelijk 4 keer het water in gegaan. Elke groep, waarmee we zwommen, bestond wel uit honderd dolfijnen! Wat en geweldige ervaring was dit. Absoluut het meest bijzondere wat wij ooit hebben gedaan en gezien. Vervolgens zijn we terug gegaan naar Christchurch waar we tot en met donderdag zullen blijven.

Dag 33

Vandaag leveren we, met veel verdriet, onze trots van New Zealand in. Onze Apollo Hitop 2/3 Berth (wie heeft hem niet voorbij zien komen?). Onze camper(tje) heeft ons in vijf weken (en ruim 5000 km) door NZ gereden en ons in barre tijden (toen we de eerste dag vast kwamen te zitten, aan de zijkant van de weg en uiteindelijk 9 mannen ons hebben moeten helpen) geholpen.

Morgen zullen we eerst terug vliegen naar Auckland, waar wij vervolgens moeten overstappen voor de vlucht naar Raratonga (Cook Islands). Hier zullen we vijf dagen verblijven, waarna we weer doorvliegen naar Aitutaki (een ander eiland van de Cook Islands).

Na een geweldige tijd, laten we dit mooie land, aan de onderkant van de wereld, achter ons!!!

Veel liefs en tot snel!

Lammert en Joyce

Hee lieve Campinggasten!
dat doet ons ook zeer aan ons hart....dat je Apollo achter moest laten. gaan..grr..
Maar je hebt er mooie herinneringen aan!!
Gaaf dat jullie met dolfijnen hebben gezwommen,wat een ervaring!!

Nu op weg naar de eilanden;) leukleuk..
Geniet...
Goede reis!
Liefs,

Daniëlle

Wat hebben jullie weer veel meegemaakt zeg :D Als ik het zo lees lijkt het wel het hoogtepunt van de reis! met die walvissen en dolfijnen... echt geweldig.
Ik hoop dat jullie lekker kunnen relaxen op de Cook eilanden.
Ik ga jullie snel even mailen over SinteKerst ;)
Daaaag!!