ianenkemi.reismee.nl

Eerste dagen op het Zuidereiland

Lieve allemaal,

Hoe is het daar in ons koude kikkerlandje? Hier is alles nog steeds heel erg leuk! We zijn nu al een paar dagen op het Zuidereiland. De omgeving, wat we tot nu toe hebben gezien, vinden wij mooier dan op het Noordereiland. Op het Noordereiland hebben we ook veel mooie dingen gezien, maar waren minder bijzonder dan we hadden verwacht! We misten soms een beetje het ‘wauw-effect’. Nu we op het Zuidereiland zijn, hebben we al meerdere malen met verbazing naar de mooie natuur gekeken. Alles is hier zo puur! We zien hier landschappen die we nog niet eerder hebben gezien. Het is hier nog groener en uitgestrekter. Niet heel gek, aangezien hier veel minder mensen wonen dan op het Noordereiland. Het doet hierdoor soms ook wat verlaten aan. We hadden verwacht dat het op het Zuidereiland veel kouder zou zijn dan op het Noordereiland. Tot nu toe valt dit heel erg mee en merken we weinig verschil. Elke dag is het rond de 20 graden. Behalve ‘s ochtends en ’s avonds, dan is het wel heel erg koud. Hieronder beschrijven we per dag wat we allemaal hebben gezien en gedaan!

Dag 12

We laten het Noordereiland achter ons en vertrekken per ferry naar het Zuidereiland. De overtocht met de ferry duurt best lang (drie uur), maar waren door de prachtige omgeving zo voorbij. Onderweg hebben we zelfs nog een aantal pinguïns gezien. Na aankomst hebben we, bij toeval, een prachtige camping gevonden met uitzicht op het water. Uiteindelijk hebben we de dag afgesloten met zelfgevangen mosselen en een wandeling langs een meer.

Dag 13

Vandaag zijn we naar Nelson gereden en hebben hier een kajaktocht voor de volgende dag geboekt. De tocht zal ons leiden langs de kust van het Abel Tasman National Park. We hebben besloten om alvast richting het National Park te rijden, zodat we morgenochtend niet al te vroeg ons bed uit hoeven. De middag hebben we de omgeving verkend en doorgebracht langs de prachtige kust van de Tasman Bay. We hebben onder anderen de Split Apple Rock gezien en mooie afgelegen strandjes.

Dag 14

Kortgezegd: de kajaktocht was geweldig, gewoonweg niet in woorden te omschrijven….
We zijn de hele dag op pad geweest en hebben een groot gedeelte langs de kust van het Abel Tasman NP gekajakt. We hebben zeehonden gezien, bijzondere vogels, pinguïns, verlaten gouden stranden (hier ook geluncht) en super helder water. Onze gids vertelde veel over de omgeving en de Maori cultuur, waardoor de trip niet alleen sportief, maar ook nog eens leerzaam was. We hebben tijdens deze dag, ook het grote verschil tussen eb en vloed gezien. Waardoor we, toen het net vloed werd, door kleine riviertjes konden kajakken, en af en toe vast kwamen te zitten in het zand. Met spierpijn in onze armen, maar met een geweldige ervaring rijker, zijn we die avond vroeg ons bedje in gekropen. Wat was dit ongelofelijk mooi!

Dag 15

We besluiten om vandaag een flink stuk te gaan rijden en hebben ook veel op de planning staan. Onze eerste bestemming zijn de Pupu Springs. Bronnen waar per seconde 14.000 liter water uitkomt. Men beweert dat hier het helderste water te wereld vrij komt. Nu wordt bijna alles in New Zealand omschreven als ; a must to do, and one in the World most beautiful place/activity en weet niet wat nog meer allemaal, dus wij verwachten er niet meer zoveel van. Maar eerlijk is eerlijk, het was inderdaad helder water (erg boeiend om te zien). Na een half uurtje hier te zijn geweest zijn we naar het noordelijkste puntje van het Zuidereiland gereden (Golden Bay; een zeer lange kuststrook met goudkleurig strand). Tot slot zijn we naar Rotoiti Lake gereden om daar te overnachten.

Dag 16

Ontwaakt op een camping met (weer) een prachtig uitzicht (de campings in NZ zijn allemaal goed geregeld; zij zijn schoon, beschikken over vele faciliteiten -kookgelegenheden en BBQ-plaatsen- en goede douches). Na een stuk richting de West Coast gereden te hebben zijn we vandaag vroeg gestopt bij een camping om van het weer te genieten en een duik te nemen in een rivier (wat uiteindelijk iets te koud bleek te zijn voor Keem).

Dag 17

We hebben vandaag heel wat kilometers afgelegd. We zijn langs de westkust richting het zuiden gereden. We hebben een tussenstop gemaakt in Punakaika, waar de pancake rotsen zich bevinden. Dit was boven verwachting mooi om te zien! Daarna hebben we in één stuk doorgereden naar onze eindbestemming, Franz Josef. Dit was een lange rit, maar gelukkig was er onderweg ontzettend veel moois te zien. De ritjes naar de verschillende bestemmingen zijn soms nog mooier dan de bestemming zelf. Morgen zullen we de Franz Josef Glacier gedeeltelijk gaan beklimmen en daarna doorrijden naar Fox Glacier.

Daan

Supercool weer allemaal!

Hier is het koud en regenachtig.... ;)

Veel plezier!!!

Elles

Hee lieverds!!!!
Wat een geweldige tijd hebben jullie zeg! Heel erg leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en zien, mooie foto's ook. Hier is het bij tijden al best koud en vooral nat..... We zijn dus ook echt helemaal niet jaloers ofzo, nee echt niet!
Geniet van elkaar en van jullie reis, wij volgen jullie!!!!
Dikke kus Peter, Elles & Annemarie

juul

Hoi allebei,
Geweldig wat jullie allemaal te zien krijgen en ondernemen!
Je zou zo zin hebben om dit avontuur ook in te stappen.
Geniet!

Daniëlle

Kakweer hier! :D
Wat een prachtige foto's weer.... Jullie weten wel waar je al die maanden zo hard voor gewerkt hebt zeg! Ik hoop dat jullie nog veel moois te wachten staat de komende maand!
Liefs!

Judith

Whaa wat gaaf!!
Dit hebben jullie verdiend na zo hard ploeteren ;)
Wat een leuke dingen allemaal.
Geniet er van want voordat j ehet weet is het voorbij..

Liefs

Daan

Haha maak jullie borst maar nat.... het WAUW-effect gaat nog komen zodra je vanaf de Glaciers naar Wanaka rijden en dan door naar Queenstown! Ga je van Wanaka naar Queenstown neem dan de Crown Range RD en niet de Highway 6!!! Heeel veel Waaaauwwww!

Genieten!!

Cees

Geweldig hoor.
De groeten vanuit een nat en grijs zwolle. We kijken vol waauw en ooooo effect de foto's.
Groeten Cees, machiel en gerrie

janna

hoi, vakantiegangers. leuk zoals jullie schrijven, het is net of ik er zelf bij ben. kan het dus helemaal volgen! veel genoegen nog en dikke kus, Janna

Hannie

Hey lieve Kemi en Ian, wat een prachtige foto`s en verhalen ,wij kunnen ons voorstellen dat het voor jullie allemaal geweldig is!!Fijn dat het goed met jullie gaat.Doe kalm aan samen en groetjes van ons.

Lammert en Joyce

ieeeeeeeeeeeee vet GAAF.. krijg de kriebels! wil er ook heen!!!!

He lekkr genieten!!!! oo.. leuk man, egt gaaf die verhalen!!!

Liefs, us