ianenkemi.reismee.nl

Cook Islands

Kia Orana… (begroeting op de Cook Islands)

Na al enige tijd niks meer van ons te hebben laten horen (en na opmerkingen van enkele ;)), hier weer een berichtje en wat foto’s om jullie mee te laten genieten van onze geweldige reis.

Al zo’n tien dagen geleden zat onze laatste dag in Nieuw- Zeeland erop. We vlogen vanaf Christchurch eerst naar Auckland (50 minuten), waarna we moesten overstappen en doorvliegen naar de Cook Islands (4 uur). Onze tijd van overstap was krap en aangezien we in Christchurch al vertraging hadden en later vertrokken dan gepland, werd dit nog krapper. Aangekomen in Auckland hebben we een wedstrijdje zo snel mogelijk een BigMac naar binnen werken gehouden, om vervolgens het vliegtuig te halen. Het eerste eiland van de Cook Islands dat wij hebben bezocht is Rarotonga (Oftewel Raro voor de locals). Raro is het grootste eiland van deze eilandengroep en heeft (jawel) een omtrek van 32 km.

Ons appartement bevond zich in Muri beach en stond nog geen tien meter vandaan van de prachtige Lagoon. We hadden geluk met deze locatie, aangezien Muri beach het mooiste gedeelte is van het eiland. Bij aankomst in ons appartement kwamen we erachter dat we niet de enige gasten waren, we hadden last van (jawel hoor) kakkerlakken (wat heel gewoon is op deze eilanden). Nadat we de meeste kakkerlakken (met een grote van 4 bij 3cm) hadden gevangen, probeerden we te slapen. Dit ritueel bleven we echter elke nacht herhalen.

Om het eiland te verkennen hadden we voor een aantal dagen een scooter gehuurd. Om hierop te mogen rijden heeft Ian eerst een rijbewijs moeten behalen. Dit houdt in dat je bij het verhuurbedrijf een rondje moet rijden op een scooter, om vervolgens 5 dollar te betalen voor een papiertje. Dit papiertje lever je in op het politiebureau, waar je een pasje krijgt, dat geldt als rijbewijs voor een jaar. Ook hier moet je weer 20 dollar voor neerleggen.

Er is een klein stadje op het eiland wat bestaat uit een aantal winkeltjes en restaurants. Op zaterdag zijn we hier naar de plaatselijke markt geweest, waar je absoluut heen moet om een beetje cultuur te snuiven. Er wordt van alles op de markt verkocht zoals; kleding, groente, fruit en heel veel eten (er wordt al vanaf 9.00 gebbqued). Ook is er muziek en zijn er dansers en danseressen in traditionele kleding. Zaterdagavond hebben we een traditionele avond bijgewoond. We hebben tijdens een show van muziek, dansers en danseressen kunnen genieten van een heerlijk buffet.

Jammer genoeg hebben we van de 4 dagen dat we op dit eiland waren, 3 dagen slecht weer gehad. Ondanks dat hebben we ons goed vermaakt. De mensen zijn vriendelijk, het eten is lekker, de ‘winkels’ zijn knus en de restaurantjes en barretjes zijn gezellig.

Vanaf Rarotonga zijn we met een mini vliegtuigje (voor ongeveer 30 man) naar Aitutaki gevlogen. Binnen drie kwartier vliegen heb je het eiland bereikt. Aitutaki is in één woord echt een paradijs! Het eiland is een stuk kleiner dan Rarotonga en minder toeristisch. Alles is hier nog authentiek en puur en je bevindt je echt tussen de locals.

Op dit eiland hadden we een leuk appartement (met zeezicht) en gelukkig dit keer geen last van kakkerlakken. We hebben diverse boottochtjes door de prachtige lagoon gemaakt en verschillende eilandjes bezocht. Waaronder Honeymoon Island, een mooi eiland, waar we geluncht hebben op borden gemaakt van palmbladeren. Ook hebben we gesnorkeld tussen koraal en vele vreemd gekleurde vissen. Het water is hier zo ongelofelijk helder en blauw. We hebben onze ogen uitgekeken in deze tropische omgeving!

Ook op dit eiland hebben we weer een scootertje gehuurd. Voor de bewoners van de eilanden het meest gebruikte vervoersmiddel. De bewoners van Aitutaki zijn vele malen vriendelijker dan op Raro, de sfeer nog beter en de winkels nog kleiner en knusser… we voelden ons hier super op ons gemak en erg welkom. Het voelde echt als een soort van tweede thuis.

Onze reis op de Cook Islands zit er jammer genoeg alweer op en onze trip in Los Angeles is (met een vertraging van enkele uren) van start gedaan. Hier zullen wij voor 5 nachten verblijven om de stad te verkennen. Dit zal in vergelijking met de Cook Islands weer een totaal andere wereld zijn!

Bedankt weer voor al jullie leuke, lieve en grappige berichtjes! Het is heel leuk om al jullie reacties te lezen!

Daniëlle

Waaow, wat is het mooi daar!! .....
Heel veel plezier in LA en tot snel!!!!

Sander en Johanneke

Gaaaf!!!
Geniet nog ff de laatste daagjes!
We hebben zin om jullie weer te zien :)

xx

Lammert en Joyce

Wat gaat de tijd toch hard....!!!!
ieee...
Geniet..Geniet....
Gaaf hoor die verhalen..;)
Goede reizen nog..
Dikke knuffel het verloofde stel;)!

judith

kem & Ian,

Echt super leuk om die foto's te zien!!! Wat hebben we dan nog weinig van de wereld gezien als ik jullie foto's zie! Doe de groetjes aan Arjan die zit nu in Chicago ;)
Geniet van jullie laatste reis(je)!
Voor dat je het weet zijn jullie weer terug in het o zo mooie besneeuwde Nederland!

Liefs